Hvert år på denne tiden pleier Tor å spørre meg om jeg har noen anbefalinger for årets jazzfestival. Når jeg skriver jazzfestival, mener jeg Molde International Jazz Festival. Verdens eldste jazzfestival, og som feirer tusen år i år. Dette er selvsagt noe å få med seg. Hvert år, når Tor spør, pleier jeg å tenke litt over saken, og så finner jeg fram noen konserter jeg selv mener kan være vel verdt å få med seg. I år er intet unntak, selv om dette blir andre gang hvor jeg selv ikke har anledning til å besøke rosenes by. Nå må jeg ærlig innrømme at interessen faller betraktelig når jeg selv ikke har mulighet til å være der. I tillegg har jeg prioritert arbeid, pakking av flyttelass, flytting av nevnte lass og kurs i det siste, og derfor er det en litt overfladisk gjennomgang dette året. Så, etter å ha kikket gjennom programmet noen ganger, og lest nærmere på nettsidene, har jeg nå kommet frem til et lite utvalg.
MANDAG Alexparken 23:00 - Farmers Market, 180 kr. Farmers Market, med Stian Carstensen, Trifon og gjengen, blir sikkert moro. Se dem enten mandag eller tirsdag.
TIRSDAG Romsdalsmuseet 18:00 - Sonny Rollins, 470 kr.
En legende. Hør gjennom hele ‹‹Tenor Madness›› for en grundig bakgrunnssjekk.
Anbefales.
ONSDAG Reknes 14:00 - Peter Brötzmann / Paal Nilssen-Love, 150 kr. Bjørnsonhuset 18:00 - Kjetil Bjørnstad m.fl. - Antonioni-prosjekt, 330 kr. Kulturhuset 20:30 - Hairy Bones, 220 kr.
TORSDAG Forum 16:00 - Aki Takase & Silke Eberhard, 180 kr. Forum 23:00 - Puma, 180 kr.
Yes. Yes. YES! Aki Takase er tilbake. Denne vill jeg ha satset på å få med meg. Puma kan også bli kult.
FREDAG Ta fri fra konsertene, og nyt finværet. Drikk øl i sola. Hør på en småbrisen, eller drita (alt etter som) Knut Borge i parken, og generelt bare slapp av og lad opp til en forrykende avslutning på lørdagen. Om du absolutt må høre noe hver dag, se enten Bobby McFerrin spille i domkjerka, eller få med deg Ensemble Denada på Kulturhuset. Etter den kan du godt henge i parken, og vente på at Bushman's Revenge skal spille ved midnatt. Det blir nok svært så livat.
LØRDAG Reknesparken 07:00 - Nils-Petter Molvær & Biosphere. (Først så jeg at NPM skulle spille, og tenkte umiddelbart ‹‹buuu, aldri i verden››. Like etter så jeg Biosphere og tenkte at det neppe finnes bedre måter å våkne opp på festivalens siste dag enn til Biospheres dronelandskap). Så, ja, få med deg årets Break of Day. Det kommer til å bli flott, uansett hvor mye NPM prøver å sabotere det hele med tutinga si. Om været holder. Etter den konserten kan du godt dra hjem og sove ut rusen fra fredagen, og så satse på å rekke Karin Krog i Bjørnsonhuset klokka 16. Derfra går det slag i slag for den som har pass eller mye penger. Terje Rypdal trio på Kulturhuset, Sidsel Endresen og Stian Westerhus i Forum-bygget, litt kveldsmat og vin, og så, til slutt, Robben Ford og Bill Evans. Jada. Neppe noe jeg hadde orket. Jeg hadde nok satset på Break of Day og Stian Westerhus, og så nøyd meg med deg.
OPPSUMMERING Hvilken av disse konsertene vil jeg så anbefale mest, spør du som kanskje bare har tenkt å få med deg én konsert. Vel, svaret er enkelt. Ingen av dem. Helt sant. Det er kanskje en litt kontroversiell påstand, men jeg tror at årets beste opplevelse på festivalen kan være gjort unna før folk flest rekker å stave seg gjennom pterosaur-familien. Konserten jeg tenker på, og svært, svært gjerne skulle ha fått med meg (jeg har tross alt ventet på at den skulle dukke opp på programmet i over tre år), finnes ikke i billettprogrammet, avholdes på mandag, spilles utendørs og koster svimlende 0,- kroner. Nei, det er ikke en hemmelig konsert på Romsdalsmuseet. Jeg snakker om åpningskonserten. Hvem er det så som skal spille på åpningen av festivalen? Det er Shibusashirazu Orchestra, vel. Et fantastisk sammensurium av artister, musikere og dansere såvel som klovner. Det kommer mest sannsynlig til å bli en million i god stemning og level tusen i hygge. Om du går glipp av denne konserten ... nei, jeg tror jeg stopper der. Bare få det med deg. Det er ulikt alt annet du kommer til å få se dette året, og mange år fremover for den saks skyld.
Når jeg leste denne begynte jeg for alvor å ta innover meg at jeg faktisk skal ha fri i jazzen i år, for første gang siden jeg var 16. Jeg skal prøve å ikke gå i fella at jeg ikke får med meg noe fordi jeg tenker at jeg har så god tid. Og jeg skal prøve å få med meg åpningskonserten.
Jeg må si Aki Takase var veldig god med Fats Waller-konserten sin, så det frister kanskje mest. Men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gå på i år. Jeg skal selvsagt på Break of Day og åpningen, men ellers spørs det om jeg bare tar det på sparket i år. Det fungerte bra i fjor.
Check på åpning, Farmers Market (sugent publikum ødela nesten), Sonny Rollins (sjarmerende mann, fortsatt nydelig tone. Så ut som han skulle velte hele tiden), Brötzmann på Reknes (fritt, flott og dynamisk) og på Kulturhuset (haaaardt) og Aki Tokase (ha ha! Flotte damene!). Herbie og Puma gikk i vasken, og McFerrin ser ut til å ha en såpass FOLKELIG apell at det er umulig å komme inn for Vi På Gressmatta. Utsolgt begge dager, jajamensan. Og NPM leverer mindre kjedelig tuting enn ventet. NPM Trio Kulturhuset natt til torsdag var i alle fall som jeg liker å huske ham fra konsertene i etterkant av Khmer/da Blå styrte showet på kulthurhuset: kald elektrokomp med varm blåselyd, hele greia passe organisk og diggbart med et flott lysshow. Kunne vært bedre, kunne vært UENDELIG mye verre. Svak fem. Fikk du forresten med deg Red Baraat i programmet? De leverte. Evig kult, men sikkert mest på grunn av live-følelsen. Rolig Chesterfield-lytting på en studioskive fra de gutta kvalifiserer til it puts lotion on its skin-referanser.
Comments