Most recent comments
+ 2022
+ 2023

Tor i Molde: Ålesund

Just nu sitter jeg på en kafé i Ålesund. Jeg er ikke helt sikker på hva den heter, det er noe med lille løvenbakken eller løvenskiold eller noe i den gate. Men alle, inkludert de som skriver plakaten som står utenfor, kaller den "Lille", så da gjør jeg også det. Ganske pent sted i grunn. Litt sånn koselig Dromedar-preg i førsteetasjen, som er ganske trang, og med noen stoler most inn under trappen og litt slikt. Kule gamle stoler faktisk. Litt mer som Choco boco i grunn. Men de har ekte kaffemaskin. Det beste fra flere verdener med andre ord.

I andre etasje er det litt hippere med mer minimalistiske hvite stoler og svarte bord, tapet man blir sjøsyk av, og en diger bardisk. Også har stedet 18-årsgrense om dagen, 20-årsgrense etter klokka 19, så jeg skal prøve å komme meg ut til da. Ikke at jeg frykter å bli kastet ut på grunn av alder, jeg er jo i ferd med å bli en gammel mann, men jeg liker å sitte rolig med laptopen og kaffen min, og det lar seg ikke nødvendigvis kombinere med spritservering og ålesundere i fri utfoldelse. Ja, og de har trådløsnett her. Veldig åpent og vennlig. Og det har tre av naboene også.

Men for å komme til det dere alle sikkert lurer på, hvorfor er jeg i Ålesund når jeg er i Molde? Jo, det er fordi jeg har besøkt bestemor og bestefar, som bor på Sunnmøre. Da tok jeg først bussen til Ålesund, så båten til Søvik, der de bor. På vei ut til bestemor og bestefar hadde jeg tre kvarter fra bussen kom til båten gikk, så da gikk jeg bare en liten tur bortover kaia, bare akkurat lenge nok til å kjøpe noe godt til kaffen, samt konstatere at det finnes en indremisjons-båt her. Den het Betelkipet, og hadde et stort rom inni som var innredet som et kirkekaffe-lokale. Ikke at jeg har vært i et kirkekaffe-lokale, men det var i allefall slik jeg ser for meg det må være på et slikt sted. Masse sånne sammenleggbare bord, og et bord mitt på med kaffekanner og kopper og tefat.

Hos bestemor og bestefar var det som vanlig koselig, og jeg ble som vanlig godt fødd. Først ville de ha meg til å spise frokost, som jeg takket høflig nei til, så drakk vi kaffe og spiste bakervarer i stedet, så middag, så ble jeg tilbudt dessert. Og alt det før klokken tre. Båten min tilbake til Ålesund gikk 15.40, fremme i Ålesund 16.00, og da tenkte jeg å legge inn en tur i byen. Det er jo ikke så ofte jeg er her, nesten et år siden sist, og før det kan jeg ikke huske sist jeg var her. Jeg soset litt rundt, på utkikk etter en bokhandel eller noe annet gøy. Jeg fant mange sjarmerende gater, og et toalett noen hadde satt fra seg, og til slutt fant jeg jaggu en bokhandel også, etter å ha gått ganske langt gjennom sjarmerende gater. Og en del inne på et serdeles lite sjarmerende kjøpesenter. Jeg skjønner ikke hvordan det er marked for så mange klesbutikker pr. kvadratmeter, men det er sikkert bare meg det er noe galt med. Det er nesten så man kan få inntrykk av at den gjennomsnittlige ålesunder ikke leser, og ellers dekker alle sine primærbehov med klær.

Nå sjekket jeg akkurat bussrutene, og det viser seg at neste buss går om et kvarter, så da tror jeg at jeg satser på den. Bilder kommer, når jeg kommer hjem. Se forøvrig min forrige artikkel om Ålesund.

-Tor Nordam
Tor likes this

Comments

Torgar,  02.03.06 13:37

Burde ikke denne ha navnet: Tor i Ålesund?

Anders K.,  02.03.06 17:49

Det med klær og lesing er helt korrekt. Klær eller hva som helst annet som koster mye.