Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 2 months
Moldejazz 2018
Camilla, 4 years, 7 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 2 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 2 months
Liveblogg nyttårsaften 2016
Are, 7 years, 2 months
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 1 month, 3 weeks
Kort hår
Tor, 3 years, 2 months
Ravelry
Camilla, 2 years, 9 months
Melody Gardot
Camilla, 4 years, 8 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 4 years, 11 months
50 book challenge
Camilla, 2 months, 2 weeks
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023

Drap som politisk verktøy

I 1972, under OL i Munchen, ble 11 israelske idrettsmenn tatt som gisler av terrorister fra gruppen Black September. De forlangte at noe i overkant av 200 fanger skulle slippes fri fra fengsler i Israel. Statsminister Golda Meir sto steilt på at Israel ikke forhandlet med terrorister, og politimyndighetene i Vest-Tyskland nektet av en eller annen grunn å la godt trente anti-terror-styrker fra Israel å delta i redningsaksjonen. Det ble besluttet å late som om man godtok kravene, frakte terroristene og gislene til en militær flyplass i helikopter, og så skyte dem alle sammen. Beklageligvis brukte man for få politimenn, som dessuten manglet riktig trening, og resultatet var at alle gislene, og fem terrorister ble drept. Tre andre ble arrestert, men ble i oktober samme år utlevert til Libya for å imøtekomme krav fra flykaprere.[1][2]

Israel gikk ut offentlig, og takket Vest-Tyskland for at de kjørte en tøff linje mot terrorisme. Innad i Israel følte man i midlertid at noe måtte gjøres for å straffe de involverte. Golda Meir ga Mossad beskjed om å foreta seg noe. Michael Harari sørget for at det ble opprettet et lag på fem personer, som skulle jobbe selvstendig. De fikk en liste med navn, og ordre om å forsikre seg om at de drepte riktig person. Det var bedre at de ikke drepte noen enn at de drepte alle de skyldige og en uskyldig person.[2]

Denne gruppen opererte i Europa i ca to år, og drepte i denne perioden noe slikt som åtte av de opprinnelige elleve på listen. I tillegg drepte de en KGB-offiser, fire underordnede palistinske vakter og en frilans drapsdame. To medlemmer av gruppen ble drept, den ene av frilanseren (som ble drept som hevn på gruppens initiativ), og en under er angrep. Resten av gruppen unngikk arrestasjon.[2]

I 1973 mottok Mossad informasjon om at Ali Hassan Salameh skulle reise til Skandinavia. Det ble vurdert at den allerde fungerende gruppen ikke var egnet til jobben, fordi det hastet. Regjeringen i Israel forlangte svar på hvorfor Mossad ikke hadde drept en eneste av bakmennen etter drapene i Munchen, og hvorfor man ikke visste hvem som fartet rundt i Europa og knertet terroristledere i et imponerende tempo. Salameh ble derfor sett på som et hasteoppdrag, og Harari satte sammen en egen gruppe for å drepe ham.[2][3]

Dette tidspresset førte til en mangel på kritisk tenkning i gruppen. De to som skulle utføre drapet fikk vite hvor de antagelig ville treffe på ham. Da de så en mann som lignet antok de det var riktig mann, uten å tenke over at det ville være veldig lite typisk oppførsel for en slik mann å spasere rolig ut fra en kino sammen med en gravid norsk kvinne. De brøt dermed regelen om sikker identifikasjon, og skjøt og drepte den marrokanske kelneren Ahmed Bouchiki.[2][3][4][5]

Tidspresset de var under førte videre til at samme bil ble brukt to ganger. Bilen ble gjenkjent av flyplasspersonell, og to personer ble arrestert, Marrianne Gladnikof og Dan Ærbel. Gladnikoff innrømmet i forhør at hun jobbet for Israel, og fra disse to fikk politiet adressen til en leilighet hvor de arresterte to andre personer, Zwi Steinberg og Michael Dorf. Denne leiligheten tilhørte Yigal Eyal, som jobbet som sikkerhetsoffiser ved den Israelske ambassaden. Ytterligere to personer ble arrestert i Berum. Politiet fikk også tak i to nøkler, som tilhørte leiligheter i Paris. Det ble opprettet kommunikasjon med fransk politi, som aksjonerte mot leilightene i Paris, hvor de fant nøkler til et nettverk av leiligheter.[2][3]

Zwi Steinberg ble dømt til ett års fengsel for ulovlig innsamling av informasjon på vegne av fremmed makt, Michael Dorf ble frifunnet, mens de fire andre ble dømt til mellom to og fem års fengsel for medvirkning til drap. Dette er forøvrig mindre enn minstestraffen for forbrytelsen. Jeg sakser fra lovdata.no:[4]

§ 233. Den, som forvolder en andens Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 6 Aar.[6]

Innen 22 måneder ble alle sammen utlevert til Israel, som fortsatt nekter for at de hadde noe med saken å gjøre, men som i 1996 betalte oppreisning til Bouchikis enke og datter. Ali Hassan Salameh ble forøvrig drept av Mossad i Beirut i 1979.[7][8][9]

Drap som politisk verktøy er imidlertid ikke noe man har kommet på i det siste. Det er tvert i mot en lang og stolt tradisjon. I lang tid har mennesker følt at det å drepe poilitiske motstandere er en effektiv og moralsk forsvarlig måte å oppnå større inflytelse eller motvirke motstanderens politikk. Sokrates ble dømt til døden, Cæsar ble stukket ned av menn som ville hindre ham i å bli konge, og Abraham Lincoln ble skutt av en sørstatsmann, og selv om de som stod bak oppnådde sitt umiddelbare mål kan man diskutere hvor effektivt det var på lang sikt. Det er imidlertid åpenbart at mange fortsatt har stor tro på denne taktikken.

Situasjonen på 70-tallet var altså at Israel sendte et lass med Mossadagenter for å drepe antatte terrorledere, og greide stort sett dette uten å drepe uskyldige, og ikke minst uten å bli arrestert. Da de drete en uskyldig mann benektet de hele affæren. Slik har det i grunnen stort sett foregått tidligere også. Man kan naturligvis diskutere dette med skyldspørsmålet, og ikke minst om det er moralsk forsvarlig å wacke folk på denne måten, men dette med hemmeligholdelse og benektelse har vært en gjenganger.

I den senere tid har imidlertid situasjonen blitt en annen. Mens salongpistoler, hemmelige agenter og benektelse var trenden før er det nå dyre misiller, kamphelikoptere, store eksplosjoner og innocent bystanders som er i vinden. I dag sender CIA Hellfire-misiller fra fjernstyrte droner, sprenger hus de tror kanskje har huset en terrorleder, dreper 18 sivile og etterpå holder de en pressekonferanse om det. Det Israel gjorde den gangen var mer en "each bullet fired individually by skilled craftsmen"-tilnærming, mens det USA gjør i dag er akkurat det samme som å sende drapsroboter med dårlig fjernstyring for å skyte og drepe 18 tilfeldige sivile på Lillehammer. Allikevel står de åpent frem med det de driver med.[10][11]

Teknikken med å bruke Hellfire-misiller er noe USA har lært av Israel, som har brukt denne teknikken siden på tidlig nittitall, da de drepte Sheik Abbas Moussawi. USA har imidlertid tatt et skritt videre, ved å benytte fjernstyrte droner som plattform for misillene. Predator flyene var opprinnelig utviklet for fjernstyrt overvåkning med bedre oppløsning og fleksibilitet enn satelitter, men så var det en skarping som kom på at den kanskje kunne brukes som våpen. Den første vellykkede testen fant sted i Nevada 21. februar 2001, og siden da har denne kombinasjonen vært flittig brukt i land langt borte.[10][11]

Det jeg egentlig ønsker å belyse med denne artikkelen er at det å drepe folk ved å sende misiller mot et sted der de kanskje har vært egentlig er langt værre enn å sende agenter for å skyte noen, selv om jeg tror agenter kanskje er mer sjokkerende. Når man bruker agenter har man tross alt en viss form for kvalitetskontroll, og så lenge man bruker noenlunde sinnsfriske agenter unngår man at mange uskyldige blir drept. Lillehammersaken var en gigantisk fuckup fra Mossad sin side, i og med at de drepte feil fyr, og 6 av 15 agenter ble arrestert. Når USA gjør en mellomstor fuckup i dag innebærer de at sprenger feil hus, feil nabohus og kanskje 20 uskyldige sivile. Uansett er politisk motiverte drap skumle greier. Da er det jammen betryggende å vite at USA ikke driver med slikt. "Hæ??!", sier du kanskje, "Driver ikke USA med slikt?". Nei, det gjør de ikke. Jeg siterer Executive Order 12333, som beskriver hva CIA skal drive med:[2][3][11]

2.11 Prohibition on Assassination. No person employed by or acting on behalf of the United States Government shall engage in, or conspire to engage in, assassination.

2.12 Indirect Participation. No agency of the Intelligence Community shall participate in or request any person to undertake activities forbidden by this Order.
[12]

De fleste kildene jeg har oppgitt er forøvrig spennende og/eller interessant lesing. Jeg føler dessuten jeg bør nevne at kilde [2] baserer seg på en bok av George Jonas, Vengeance (samme boken som filmen Munich er løst basert på), samt samtaler med forfatteren. Forfatteren hevder å ha skrevet boken i samarbeid med mannen som ledet gruppen som opererte i Europa, og som senere forlot Mossad, men ingenting av innholdet er bekreftet av Israel.

-Tor Nordam

Kilder:
[1]Wikipedia - Munich Massacre

[2]Countering Terrorism: The Israeli Response to the 1972 Munich Olympic Massacre and the Development of Independent Covert Action Teams

[3]Justisdepartementet - NOU 2000:6

[4]Wikipedia - Lillehammer-saken

[5]Wikipedia - Lillehammer affair

[6]Lovdata - Almindelig borgerlig straffelov

[7]Jewish New Weekly - Israel to compensate family for mistaken killing by Mossad

[8]Wikipedia - Ali Hassan Salameh

[9]Wikipedia - Ahmed Bouchici

[10]Guardian Unlimited - The name of the game iss assassination

[11]Aftenposten.no - USA bombet i Pakistan

[12]Federal Register - Executive Order 12333
Camilla likes this

Comments

Anders,  24.01.06 23:03

Kan jeg lese denne artikkelen uten å ødelegge filmopplevelsen i Spielberges "Munich"??

Tor,  24.01.06 23:06

Det kan du antagelig, den skal være veldig løst basert på boken om det som skjedde. Dessuten handler artikkelen mer om drap som konsept, og går ikke i særlig detalj på det gruppen i filmen foretok seg. Føler du at du vil gardere deg kan du la være å lese avsnitt to og tre, som er de enste som handler om dette.

Kjellove,  25.01.06 06:47

«Israel er ikke en drapsstat!» uttalte de da Bouchiki-saken sist var i vinden. Den setter jeg på høyde med Nixons «I am not a crook.»

Anders K.,  25.01.06 10:44

Og russernes evige «Ubåt? Opera? Atomkraftverk som brenner? Tråler som kidnapper utenlandske offiserer? Nei, her har det ikke skjedd noe som helst. Det er sant. Vennligst gå vekk.»

Amerikanerne, på sin side, gjør det hele til et Hollywood-show, noe som kanskje er enda mer kvalmende, og dessverre, i manges øyne legitimerende. Å si «Vi har ikke gjort noe» er nedrig, men det er enda verre å si «Vi har drept masse sand niggers og vi synes det er kult».

Nå har jeg ikke engang sett traileren, men jeg vil tro at man får enda større utbytte av filmen om man kjenner til saken. Når kommer filmen?

Kjellove,  25.01.06 11:09

Man kan da ikke se den grense under vann!

Ellers: München har norgespremiere 3.2., altså neste fredag.

Torgar,  25.01.06 11:15

CIA trenger ikke å drive med snikmord, de kan bare "outsource" slik som tortur.

Anders K.,  25.01.06 11:36

Ok. Mener du en grense under vann? Jo da, dykkere har malt opp strekene selv der.

Torgar,  25.01.06 12:45

Politisk verktøy?? Det ser ikke særlig politisk ut, da hele befolkningen som velger personene alle er enstemte, og det skulle da bare mangle at stater som USA og Israel, som er guds utvalgte på jord, ikke skulle få lov til "å luke litt i hagen sin".

Anders K.,  25.01.06 13:12

Israel har jo også lang tradisjon med å si ting som «Hvis du ikke godtar at vi tar livet av dem vi vil, opprettholder en apartheidstat og bygger konsentrasjonsleire, er du rasist, nazist, fascist og antisemittisk!»

Hvis man så svarer at det er staten Israel, og ikke det jødiske folk, man er uenig med, svarer de «Men staten Israel er det jødiske folk. Og er du uenig med oss, hater du oss. Dermed er du rasist, nazist, fascist og antisemittisk!»

Men... «Rasist, nazist, fascist og antisemittisk!»

Ok, men hør her... «RASIST, NAZIST, FASCIST OG ANTISEMITTISK!»

Ja ja ja, men jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det jødiske folk. En moderne statsdannelse, derimot, kan ikke ... «Du har bare elsker Hitler, ikke sant?»

Kjellove,  25.01.06 13:31

Nei, nei, nei … Jeg refererte til den berømte ubåtkapteinsketsjen med kong Harald II Heide-Steen og dr. Torgersen.

Hva stod forresten i det rasistiske innlegget?

Anders K.,  25.01.06 14:24

Å, kong Harald Karoli Waldemar Dagmar Carl Louis IXI Pixie Pikey Gypsy Fifi Trixibelle Heide-Steen Junior? Det er populært å si at man har fortrengt slike ting, men jeg har faktisk gjort det. Har du forresten lagt merke til at han har helt like medaljer som forsvarsminister Kai Kiil? Altså dekorasjoner fra skytterlag, korps og lignende. Ikke mye honorærkonsulentvirksomhet der i gården.

Det rasistiske innlegget var signert Toppen Bech, og lød kort og godt «Død over jødene!» Det var skrevet av meg etter at jeg slo på fjernsynet, og Toppen Bech gliste mot meg mens hun snakket ekstatisk om en lysekrone eller noe slikt. Jeg slo prompte av og bestemte meg for å henge henne ut i offentlighet. Akkurat jødene var kun en brikke i spillet.

Kjellove,  25.01.06 14:41

Se, var det så vanskelig?

Anders K.,  25.01.06 15:11

Ikke særlig.

Tor,  25.01.06 15:20

Se der ja, når det kommer i sin rette sammenheng var det slett ikke så ille. Og bortgjemt i en diskusjon på denne måten vil det ikke være det første en fremmed person ser om han stikker innom calcuttagutta. Slik unngår vi at folk feilaktig stempler oss som rasister, nazister, fascister og antisemitter.

Jørgen,  25.01.06 15:39

Old chinese saying:


Sclew you! I kill you! I kill you until you die!!

Anders,  25.01.06 15:40

Feilaktig Tor??

Jørgen,  25.01.06 15:47

Ja, feilaktig. Sånn som han fyren her.


Stop it! I'm a cop, you idiot!!

Anders,  25.01.06 16:09

LOL! *rulle rundt på gulvet* "hahaha"

Esbanos,  25.01.06 17:05

Hva er det så Bibelen forutsier om den nåværende verdensordning? Den sier: «I de siste dager skal det komme vanskelige tider. For da vil menneskene være egoistiske, glade i penger, fare med skryt, være overmodige, snakke stygt om andre, være ulydige mot foreldre, utakknemlige, uten respekt for det hellige, ukjærlige . . . De elsker lystene høyere enn Gud. I det ytre har de gudsfrykt, men de fornekter dens kraft.» – 2. Timoteus 3: 1— 5.

Esbanos,  25.01.06 17:09

ALLAH-U AKHBAR !!!!

Anders,  25.01.06 17:23

News flash! Mennesker har alltid gjort slik, til og med i bibelens tid. Dagen de slutter vil i hvert fall jeg løpe mot fjellet.

Torgar,  25.01.06 17:34

"I de siste dager.." kan jo henspille til relgionens siste dager.

Det ville jo vært flott.

Esbanos,  25.01.06 17:39

jeg kan godt bli med deg, så kan vi grille pølser og kanskje ta en film.
det skal jammen bli godt med borgerkrig i norge.
Yahilia Ftw

Anders,  25.01.06 18:00

Øst-landet mot røkla!! Død over de bokmålsnakkendesvina!

Are,  26.01.06 12:37

Interessant artikkel!

Jørgen,  26.01.06 13:17

Jeg leste om "Lillhammer affair" for noen måneder siden, og da kom det frem at det verserer rykter om at Norge fikk vite om Israels atomvåpenprogram på denne tiden, men lot være å røpe noe fordi de heller ville selge stash til Israel for å hjelpe de. (Israel har jo selvsagt ikke et atomvåpenprogram og det må dermed være løgn, selvfølgelig.)

Tor,  26.01.06 15:00

Det kom jeg også over. Dan Ærbel skal angivelig ha snakket som en foss om statshemmeligheter. En eller annen høyesterettsdommer, som senere giftet seg med en av mossad-agentene, skriver om dette i boken sin. Schødt tror jeg han het.

Anders K.,  26.01.06 15:20

Var det nylig, eller var det for mange år siden, at Norge solgte tungtvann til Israel? Da folk fikk vite om det, sa Norge «Gulp, eh, vi visste ikke noe om programmet deres. Trodde de skulle lage atomdrevne miljøstasjoner.» Det ble avtalt at Israel måtte gi tilbake tungtvannet i løpet av ti år.

Pluss: Hva venter du av en som heter Ærbel? Enda verre enn å hete Mordekai.
Kjellove likes this

Tor,  26.01.06 16:12

lenge siden

midtøstenekspert Hilde etellerannet Våge nevnte det på foredraget hun holdt på høgskolen i Molde, som du også var på. Hun sa at Håkon Lie eller lignende hadde sagt i sine memoarer at Shimon Peres (eller noen andre) hadde spurt ham om å få kjøpe tungtvann på en konferansemiddag, og så hadde han sagt "hvor mye vil du ha?" i stedet for å si "jeg må spørre stortinget først", som han burde ha sagt.

Torgar,  26.01.06 17:00

hm, Wikipedia artikkelen om Israel og masseødlegelsesvåpen sier det var England som solgte Israel tungtvannet, og ikke norge. Noen som vet hva som er riktig?

Anders,  26.01.06 17:13

Jeg handler ikke alle varene mine hos Rema.

Anders K.,  26.01.06 17:20

Wikipeia er ikke alltid pålitelig, og i hvert fall ikke når det kommer til så følelsesladde temaer som «WMD». Eller noe som helst som har med Israels kontroverser å gjøre. Israelerne har nok en egen avdeling heltidsansatte folk som sitter og legger inn løgner på steder som Wikipedia.

Dessuten tror jeg ikke jeg har vært på noe foredrag på Høgskolen i Molde noen gang. Sikker på at det var meg?

Anders K.,  26.01.06 17:33

Ok, mens jeg satt og spiste en sjokolade litt etterpå, kom jeg på at jeg var der. Det var hun som ble drapstruet eller nesten bilbombet bare ei lita stund etterpå, var det ikke?

Så stilte hun opp på Dagsrevyen og sa «Bare la de hælvetes midt-østerne sprenge hverandre i lufta, så det blir litt fred å få!»

Norge er skyldig, ifølge en amerikansk professor.

«It's time for Norway to stand up for its rights, and put the blame for these scandals where it belongs.» Dette ble skrevet i 1988. Har det skjedd enda? Ikke så veldig.

Dette er hva BBC har å si. Riktignok hevdet også BBC for ett års tid siden at de nylig hadde avslørt at Mossad drepte en uskyldig fyr på Lillehammer for mange år siden. De er nok ikke den know-it-all-guruen folk liker å tro.

Tor,  26.01.06 19:57

Anders R har nok rett her. Israel foretrekker å shoppe på forskjellige steder.

Anders,  26.01.06 20:14

Badabing!

Pål,  02.11.06 06:56

Det er ganske "far fetched" å kalle dette drap på politiske motstandere. Det er ganske stor forskjell på politiske motstandere og drapsmenn som terrorister.
Det er klart det kan diskuteres om dette er en moralsk betimelig metode for å uskadeliggjøre kjeltringer på, men det kan IKKE kalles drap på politiske motstandere.

Kjellove,  02.11.06 19:09

Det er okkupanter som dreper terrorister – litt som tyskere som kverker jøssinger.
Category
Miscellaneous
Tags
USA
Israel
drap
Ahmed Bouchiki
droner
Mossad
Views
6789
Google hits
6
Last google search
dan ærbel