Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 10 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 3 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 10 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 10 months
Selvbygger
Camilla, 4 weeks, 1 day
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 10 months
Kort hår
Tor, 3 years, 10 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 5 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 4 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 7 months
50 book challenge
Camilla, 10 months, 3 weeks
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023

En hyllest til Starcraft

Første april 1998 slapp Blizzard Entertainment strategispillet Starcraft. Starcraft er et sanntids strategispill med science fiction-tema - i dagligtale vil det si at du flytter rundt på dine styrker samtidig som fienden din gjør det, og når de møtes sloss de med hverandre.


Starcraft screenshot
En Terran-spillers enheter møter en Zerg-hær, og de sloss så busta fyker


Starcraft var slett ikke noe spesielt orginalt spill - det bygde på spilldesignet fra Warcraft I og II, også fra Blizzard, samt andre strategispill. Det unike med Starcraft er at velprøvde spilldesignkonsepter er meget solid pakket inn i et særs gjennomført spill. Grafikk, lyd og kontrollmuligheter passer hverandre godt, og spilleren møter svært få frustrerende momenter.

Historien spillet forteller er blant ingrediensene Starcraft har fått mye ros for. Imidlertid er det ikke den som har gjort spillet til en vedvarende suksess. I Starcraft kan man velge mellom tre radikalt forskjellige raser og spille mot opp til sju andre mennesker over internett eller i et lokalt nettverk. Flerspillerdelen av spillet er veldig vellaget og kjemisk fri for problemer. Det er veldig fort gjort å få i gang en runde mot andre som har spillet, og i kveld spilte jeg og Vidar Riksfjord tre runder, hvorav han vant to og jeg én. Den siste runden varte i en time og ett kvarter, og det tok minst tre kvarter før det ble tydelig at en side hadde overtaket.

Det intense spillet Starcraft byr på i slike perioder er det få andre spill som kan stille opp med. Man må tenke på ressursinnsamling og produksjon av enheter, slik at man hele tiden holder følge med motstanderen sin hva størrelsen på hæren angår, men samtidig kan man ikke la oppmerksomheten glippe ett øyeblikk når det gjelder taktisk bevegelse av enheter på slagmarken. Dette gjør at spillet får et veldig driv; man må hele tiden være aktiv, tenke, lete etter svakheter i fiendens forsvar og forsøke å komme på offensiven. Sitter man kun og reagerer på hva motstanderen gjør er slaget fort tapt, og fordyper man seg i å angripe og plassere enhetene sine uten å ha en overordnet strategi for å holde fabrikkene forsynt med ressurser blir man fort straffet når motparten dukker opp med en hær som er dobbelt så stor.

Kort fortalt er Starcraft et genialt spill, og fremdeles det klart mest underholdende flerspillerspillet innenfor strategisjangeren, selv etter sju år. Dét er jaggu ikke verst. Prøv det om du har lyst på et spill som utfordrer din evne til å se det store bildet, ta gode beslutninger under tidspress, følge med på mange ting samtidig og reagere raskt, mens det er veldig billig, kan kjøre ypperlig på alt som fins av datamaskiner, er ekstremt raskt å installere og fritt for feil og problemer. Starcraft!

Comments

Tor,  31.12.05 20:39

Ah, jeg husker Duke Nukem 3D. Det var flerspillerspillet sitt det. Det at man måtte vite på forhånd hvor mange som skulle spille, samt at man ikke kunne begynne å spille før alle hadde koblet til, og dermed heller ikke kunne bli med i et pågående spill, i tillegg til at man måtte ut av spillet for å endre kontroller førte til at man mang en gang måtte starte på nytt for å slippe noen inn, og generelt klure så mye at folk ble lei og nektet å joine så man måtte starte på nytt på nytt førte til at det sjelden ble noe spilling med mer enn tre. Litt synd i grunn.

Tore,  01.01.06 14:10

Det var enda barskere å spille flerspiller over modem, for da måtte man gjennom samme spetakkelet, bare at man måtte ringe og avtale. Og når du fant ut at du måtte avbryte for å fikse noe eller maskinen din brøt sammen under loading, måtte du ringe kompisen din og fortelle at han måtte starte på nytt. Men det gikk ikke, for telefonen var opptatt pga modemet, og mobiltelefoner hadde vi ikke på den tiden.

Jeg viser til formelen for effektiv spilletid (y minutter), i forhold til tid brukt tilsammen (x minutter): x/13=y

(Vennligst ikke halshugg meg for ikke-matematiker-formulering av formel.)

Eivind,  01.01.06 15:25

StarCraft er fett. Husker tilbake til mange herlige 2 og 3-timers games på Rivalnettverkene.

Quake!! Det er saken.

Jørgen,  01.01.06 16:42

StarCraft er nok det spillet jeg har brukt mest tid på. Sånn cirka 10000% mer noe annet spill.

Are,  02.01.06 09:06

For de som måtte være interessert skal det være en liten Starcraft-samling hos meg tirsdag kveld, tredje januar. Antatt starttidspunkt er 19:00. Si ifra hvis du kan komme. Jeg har noen stasjonære maskiner, men baserer meg på at folk tar med bærbare, så si ifra om du må låne en maskin.

Og best av alt - jeg jobber ikke på onsdag, så her kan det spilles hele natten lang!!

Jørgen,  03.01.06 17:44

Det hadde vært digg å dukke opp der, men jeg skal vel slite med pakking og siste finpuss på innleveringa som skal være ferdig til 6. januar.
Category
Miscellaneous
Tags
Views
8640
Google hits
4
Last google search
starcraft samling