Mandagen fikk jeg reklame i posten. Jeg har naturligvis et slikt "Uadressert reklame; neitakk"-klistremerke, men det stoppet ikke denne reklamen. Den var nemlig adressert. Den stopper heller ikke Byavisa, som stort sett består av reklame, og dessuten har reklame-innstikk, men det er en annen sak. Der tror jeg man må ha egne "Byavisa; neitakk"-klistremerker. Skjønt her i borettslaget er det slike postkasser med smal sprekk og lås, som bare postmannen har nøkkel til, så de slenger Byavisa på dørmatta. Ganske ukult, og dessuten er det rimelig uaktuelt å sette et klistremerke på døra.
Nuvel. Reklamen jeg fikk var i allefall adressert. Og avsenderen var slett ikke hvemsomhelst, det var B&H Photo, i New York. Jeg har jo handlet der et par ganger, så jeg er jo i kunde-registeret deres, men jeg synes allikevel det er litt merkelig at de velger å sende meg papirbasert reklame over kanskje en tredjedel av verden. Og det var slett ikke noen liten reklame, neida, det var en forholsvis solid katalog. Omtrent som de tre tegneseriebøkene om Opus, Lagunen og Dilbert som kom ut i "Tigerserien" fra Serieforlaget for en del år siden. I 1996 var det vel. En fin serie i grunnen. Her er det forøvrig nødvendig med litt oppklaring/folkeopplysning. Noen vil kanskje kalle det en digresjon.
The Academia Waltz var den første tegneserien Berke Breathed utga. Den ble trykt fra 1978-79 i avisa ved universitetet i Austin, Texas, der Breathed studerte. Steve Dallas og Saigon John, senere kjent som Cutter John, var med i denne serien. I 1980 begynte han så å tegne Bloom County, som i Norge gjerne er kjent som Opus. Serien er en såkalt "editorial cartoon", og i 1987 fikk Breathed en Pulitzer.
6. august 1989 sluttet denne serien å gå i Amerikanske aviser, men en snau måned senere dukket serien Outland opp. Han sa han hadde sluttet å tegne Bloom County fordi han følte den hadde stagnert, og åpnet derfor Outland med at Ronald-Ann, en mindre karakter fra Bloom County, gikk gjennom en dør, og kom til Outland. Ganske sprelsk og nyskapende, men etterhvert fulgte de fleste karakterene fra Bloom County etter gjennom døren, og Outland ble etterhvert som Bloom County, bare med rare bakgrunner. Outland gikk hver søndag frem til 1995, da flyttet Steve Dallas til California sammen med en mann, Opus dro til Sydpolen for å finne moren sin, og Breathed pensjonerte seg. Jeg tror denne serien også har gått under navnet Outland i Tommy & Tigern, men jeg er ikke skråsikker. Jeg har i allefall ikke bitt meg noe særlig merke i at denne og Bloom County har vært to forskjellige serier.
I 2003 dukket han imidlertid opp igjen, og tegner nå en serie han kaller Opus, som så vidt jeg skjønner er mye det samme som før, bortsett fra at Binkley har flyktet til Tibet for å bli evnukk, og aldri latt høre fra seg igjen. I følge mannen selv er grunnen til at han begynte å tegne at han følte det var for mye tøys på tegneseriesidene i amerikanske aviser, og dessuten for få tegnerserier på for liten plass. De siste 40 eller så stripene av Opus kan du lese hos
Washington Post.
Det var det, da er vi back on track. Papirbasert reklame. Spørsmålet er hvorfor i alle dager B&H sender med denne brosjyren. Jo, det er åpenbart fordi de vil at jeg skal handle hos dem. Og det kommer jeg antagelig til å gjøre igjen, men ikke fordi jeg har bladd i en brosjyre. Hvis jeg blar i en brosjyre og ser noe jeg vil ha er det antagelig noe lite dill. Jeg er ikke av den typen som spontankjøper kjempedyre ting. Men hvis jeg vil ha en liten ting er det usannsynlig at jeg vil spare noe på å bestille den fra USA. Skulle jeg derimot kjøpt noe dyrt, som et nytt objektiv er det stor sannsynlighet for at jeg ville kjøpt det fra B&H, men da ville jeg sjekket prisen der uansett, og jeg har jo handlet der før (det er derfor de har adressen min) så jeg vet at de eksisterer.
Det er med andre ord dårlig bissniss å sende meg en slik brosjyre, og dessuten dobbelt forkastelig. Ikke bare er det unyttig papir som går rett i søpla (eller egentlig kommer jeg sikkert til å se i den, men B&H kommer ikke til å tjene noe på det), men det er også fraktet tvers over atlanteren så jeg kan resirkulere det her.
Det er forøvrig irriterende med folk so tror de vet hvor jeg bor, og sender meg ting jeg ikke har bedt om. I sommer for eksempel fikk jeg telefon fra Haugen Bok, som spurte om jeg hadde flyttet, for de fikk brevene de sendte meg i retur. Jeg tenkte at det kanskje kunne være en regning, for jeg hadde nettopp handlet noe derfra, og det hadde ikke sjokkert meg om jeg hadde rotet bort den orginale regningen i flyttingen. Jeg bekreftet i allefall at jeg hadde flyttet, og oppga adressen min i Molde, og en liten uke senere dumpet det noe reklame-søppel ned i postkassen, helt uprovosert. Akkurat som spam, bare værre. En annen lignende ting er at sist jeg bestilte noe som kom via UPS, som var nå i høst, sendte de regningen for fortollingen til der jeg bodde på Byåsen, fordi de hadde den adressen et eller annet sted i registret sitt. Ganske merkelig.
Vi har altså fastslått at det er bare teit av B&H å sende meg reklame. Men hva med Komplett-katalogen, som det reklameres heftig for på TV i disse dager. Hva er det med dét forresten? Reklamere for reklame? Det er sært det. IKEA gjør jo det samme, men de var faktisk så frekke at de oppfordret folk til å ta av "Uadressert reklame; neitakk"-klistremerkene sine, så de kunne få IKEA-katalogen. Men spørsmålet er om det har noen hensikt for Komplett å sende meg reklame. Nei, det har det nok ikke. Men det kunne hatt det. Grunnen til at det ikke funker på meg er at jeg uansett vet om fem-sju andre nettbutikker, og jeg pleier å sjekke prisene rundtomkring før jeg handler. Det kan derimot funke utmerket på noen som ikke pleier å handle datautstyr på nettet, men som forholder seg til Elkjøp og slike steder. Hvis de greier å lure slike til å tro at Komplett er den eneste nettbutikken for slikt i Norge er det jo penger å tjene. Det er naturligvis fortsatt forkastelig å bruke masse papir og energi på å forsøke å få folk til å øke forbruket sitt, men det kan i allefall forsvares fra et bissniss-ståsted, som betyr at det ikke er ren ondskap som driver dem, men snarere en blind tørst etter penger. Og det er jo alltid en trøst.
-Tor Nordam
Comments