I går snakket jeg fint om Magic Online. Eller, det jeg egentlig ønsket å gjøre var å snakke fint om det å ha muligheten til å spille magic på internett. Det er en del fint å si om Magic Online også, men det er dessverre mye stygt også.
I utgangspunktet ble Magic Online laget av et selskap ved navn Leaping Lizards. Dette selskapet hadde ikke i utgangspunktet noe med Wizards of the Coast å gjøre, med de følte at det burde være mulig å lage en online utgave av magic, og de greide åpenbart å selge idéen sin til Wizards. Og slik ble Magic Online født, for mange år siden. Etterhvert følte Wizards at det ville være bedre om de vedlikeholdt spillet selv, heller enn å betale Leaping Lizards for å gjøre det, så de ansatte sine egne programmerere og datafolk, og forberedte seg på å slippe versjon 2.0, som skulle markere overgangen fra Leaping Lizards. Lanseringen ble mektig hypet, og alt skulle bli så stort og fett med turneringer og events og gode greier, men det hele endte med at serveren bukket under av den store pågangen.
De påfølgende månedene ble brukt til å forbedre og herje, og når man følte at man begynte å få kontroll bestemte man seg for å kjøre en ny helg med turneringer og events, formodentlig for å veie opp for at den første ble ødelagt. Denne helgen, som forøvrig ble kalt Chuck's virtual party (Chuck er formodentlig en eller annen som jobber for Wizards), endte på samme måte som lanseringshelgen, nemlig med at serveren bukket under. De som jobber i databransjen vil kanskje merke seg at jeg hele tiden refererer til server i entall. Det skyldes at både versjon 1 og 2 av Magic Online kjørte på én server. Erfaringene indikerte at dette antagelig ikke var en god idé, så man bestemte seg for å skrive hele skiten på nytt, denne gangen slik at det kan kjøre på flere servere. Og slik ble idéen om Magic Online 3.0 født.
Magic Online 3.0 skulle egentlig komme i 2006. Deretter skulle den komme i 2007, og til slutt dukket den opp i 2008. Jeg husker fremdeles at jeg var en smule skuffet da jeg oppdaget at de fremdeles ikke hadde greid å hoste opp en versjon for Mac, men jeg tok det ikke så fryktelig tungt, og en eller annen gang i løpet av 2009 fikk jeg endelig surret meg til å installere Magic Online 3.0 i en virtuell Windows-boks på Macen min.
Et av de største problemene jeg husker med Magic Online 2.0, utenom at serveren var fryktelig ustabil, var at programmet selv var tregt og upresist og ekkelt å bruke. Det kunne for eksempel være litt vanskelig å vite om man hadde trykt på en ting eller ikke, og plutselig hadde man gjort noe man ikke hadde tenkt å gjøre. Jeg er ikke helt sikker på hva som er grunnen til dette, men jeg liker i alle fall å tro at det har noe å gjøre med at alt på død og liv skal se så fordømt
magisk ut. Jeg hadde vært mer enn fornøyd med en interface som så ut som hjerter på Windows, men en eller annen marketing-person har tydeligvis bestemt at det ikke ville være bra nok. «Nei», sa han, på et møte med folk som ikke visste bedre enn å høre på ham, «Vi må lage spillet slik at man får følelsen av å sitte i en hule i et fjell mens man spiller».
(Merk at nå har jeg gått over fra å gjengi middels godt sjekkede opplysninger til å gjengi vill gjetning ispedd fordommer mot markedsføringsfolk.)
Og slik gikk det altså til at interfacen på Magic Online ser ut som om den er laget av stein. Nærmere bestemt en eller anne mørk steintype som gir elendig kontrast. I tillegg er spillet åpenbart laget av noen som ikke er spesielt flinke til jobben sin. Knapper ser litt skjeve ut, alt hakker og er drit, og det ser generelt bare dårlig ut. Og selv om jeg liker å syte over at spillet tydeligvis er laget for å appellere til kids som liker at ting ser litt magisk ut, så kan vel ikke det heller være grunnen til at spillet er tregt og ekkelt. Jeg mener, allerede for mange, mange år siden greide man jo å lage Quake, som har teksturer som minner litt om de man finner i Magic Online, og det funket jo helt fint. Og i dag greier man jo å lage spill som ser mer virkelige ut enn virkeligheten, så hvor fordømt vanskelig kan den egentlig være å lage en velfungerende utgave av et spill som ikke inneholder noe mer action enn et slag hjerter? Vel, Microsoft greide det jo når de lagde Windows 95, og kanskje før det også, så det kan åpenbart ikke være så fryktelig vanskelig.
Man kan derfor forestille seg skuffelsen min da jeg for første gang åpnet Magic Online 3.0 og oppdaget at den store omskrivingen av hele koden ikke hadde endret på noe av det jeg beskrev i de to siste avsnittene. Utseende var forandret, ja. Man hadde redesignet hele skiten, ja. Men av en eller annen grunn hadde man valgt å la det være like stygt og hakkete og ekkelt. Forstå det det som kan.
-Tor Nordam
OppdateringEtter å ha skrevet ferdig denne artikkelen bestemte jeg meg for å sjekke om ikke Wizards har en ny versjon av Magic Online på gang, slik at jeg nok en gang kan glede meg, for så å bli skuffet. Og sannelig, det har de. Men denne gangen ser det faktisk ut til å bli rimelig smooth, og ikke minst, den nye versjonen kommer til å kjøre i nettleseren, heller enn i et eget program på et par gigabyte. Med andre ord litt bedre for de av oss med avvikende OS-preferanser. Yay!
Sjekk ut video
Comments