Most recent comments
+ 2023

A horrid journey

Oioioi.

Altså. Akkurat nå skulle vi egentlig vært på en komfortabel turbuss på vei nordover i Europa, med utsikter til å kanskje sette beina på britisk jord i løpet av torsdagen. Hvis man ser bort fra at vi egentlig skulle vært i Edinburgh siden søndag. Men så greide altså flyselskapene å syte seg til å få lov til å fly likevel, og da ville de fleste av de som skulle tatt bussen heller ta fly, og dermed ble det ingen buss. Men det første ledige flyet vi kunne få plass på går på fredag, så det er heller ikke noen god løsning.

Jeg begynte dermed å gjøre det som jeg skulle gjort for lenge siden, nemlig å se på togbilletter. Og det har jeg gjort i et par timer nå, og jeg må si at jeg har sjelden opplevd så mye frustrasjon på så kort tid.

La oss begynne med tog i Europa generelt. Hvor går man egentlig for å bestille billetter? Hvem vet? Man kan selvfølgelig bestille fra de nasjonale togselskapene, men det er ikke bare bare. Man finner ikke de samme togene på forsjellige lands sider, prisene er forskjellige og alt er bare rot.

Ta for eksempel www.trenitalia.com. Sjelden har jeg sett er mer ubrukelig hjemmeside. Du kan riktignok få den i engelsk versjon, men du bør være oppmerksom på at det å klikke på English-linken vil ta deg til den engelske startsiden, uansett hvor du måtte være. Og hvis du tror at English betyr at hele siden er på engelsk må du tro om igjen. Minst 5% av siden er fortsatt Italiensk, gjerne menyvalg og denslags som man gjerne vil vite hva betyr. Som om ikke det var nok er den designet på en slik måte at du må fylle inn ganske mye informasjon og klikke deg gjennom mange trinn før du får vite om det er plass på toget eller ikke. Og hvis det ikke var plass må du pent begynne på nytt. Uansett, jeg greide til slutt å bestille billetter fra Roma til Geneve i morgen tidlig.

www.tgv-europe.com er ikke så verst på brukervennlighet, utenom at den ikke funker. Når jeg kom til slutten av bestillingen fikk jeg vite at jeg ikke kunne fortsette, på grunn av en uspesifisert teknisk feil. www.ssb.ch gjorde imidlertid jobben. Den har litt kjedelig design, og billettene kostet av en eller annen grunn hundre kroner mer, men det funket i alle fall, så vi fikk billetter fra Geneve til Brussel torsdag morgen.

Så kommer vi til den verste av dem alle, www.eurostar.com. Siden er i utgangspunktet fin nok, men det som er så ufattelig grovt er at de påstår at det finnes ledige billetter når det ikke gjør det. I følge deres egne hjemmesider kan det av og til hende at du ikke får bestilt en billett, fordi noen andre har bestilt den «seconds before». Men nå er det en god time siden jeg første gang forsøkte å bestille billett fra Brussel til London klokken 15.59 på torsdag, og forstatt står det at det finnes billetter til £87.50, men jeg får ikke bestilt den, for den er på mystisk vis plutselig utsolgt hver gang jeg kommer til slutten av bestillingen. Rimelig provoserende.

Situasjonen er dermed at vi forlater Roma i morgen tidlig, overnatter i Geneve til torsdag, og så drar vi videre til Brussel, som vi ankommer klokken 14.14 på torsdag. Men så er det stopp, på grunn av helvetes Eurostar. Løsningen blir kanskje å ta toget til Calais, og så en båt, hvis jeg bare kan finne ut hvilket togselskap som vil selge meg en billett.

-Tor Nordam

Comments

Camilla,  23.04.10 18:24

Jeg kjenner jeg er litt bitter fordi vi lot oss lede til å tro på den busstur-idéen. Hvis vi hadde bestilt billetter når vi opprinnelig skulle det, hadde vi vært hjemme for lenge siden, vil jeg tro. Men idéen om et bryllupsfølge på buss gjennom Europa var akkurat litt for fristende til å si ifra seg, selv om tog selvsagt i utgangspunktet er uendelig overlegent buss.

Tor,  23.04.10 19:14

Tenk hvor bra tog hadde vært, om det hadde vært malt med blomster på utsiden, og konduktørene hadde hatt lilla dresser.

Camilla,  23.04.10 19:22

Det er helt sant. Og hvis de hadde spilt 60-tallsrock hadde de sikkert overdøvet den dumme dama som satt og planla en rettsak bak oss i stillevognen og plaget livet av det eldre ekteparet vi delte bord med.