Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 2 months
Moldejazz 2018
Camilla, 4 years, 7 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 2 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 2 months
Liveblogg nyttårsaften 2016
Are, 7 years, 2 months
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 1 month, 3 weeks
Kort hår
Tor, 3 years, 2 months
Ravelry
Camilla, 2 years, 9 months
Melody Gardot
Camilla, 4 years, 8 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 4 years, 11 months
50 book challenge
Camilla, 2 months, 2 weeks
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023

Enda et innlegg i skoledebatten

I det siste har vi fra tid til annen hatt diskusjoner om dette med læring i skolen, og jeg har kanskje markert meg som en smule konservativ. Og det er jeg. Jeg tror for eksempel at fordi Norge har latterlig mye penger, er det en tendens at man prøver å løse problemer ved å kaste penger på dem. Så hvis elevene ikke lærer nok lover man flere datamaskiner, og endrer læreplanene hvert fjerde år, fordi man er redd for å bli tatt for å ikke være villig til å bruke nok penger på barnas utdanning.

Denne tilnærmingen tror jeg er meget usunn, og jeg tror det som egentlig trengs er litt mer juling. Og da mener jeg naturligvis ikke juling, men jeg tror man bør ha respekt for læreren hvis man skal lære noe som helst.

En av tingene jeg har hørt mye om, og som jeg er kjempeskeptisk til, er den utstrakte bruken av datamaskiner i videregående. For eksempel, jeg møtte en gang en gruppe av mine gamle lærere på NTNU. De var der for å få et kurs i bruk av et eller annet gratis matteverktøy for data, som elevene skulle lære å bruke. Jeg har diskutert dette med mange, og jeg møter veldig forskjellige holdninger.

Kanskje spesielt de som har data-bakgrunn (Har jeg spurt deg om dette, Are?), mener at dette høres fornuftig ut, og at data er et verktøy man bør lære seg å bruke på mange måter. Derimot mener alle jeg har diskutert dette med, og som studerer eller har studert matte og fysikk, at denslags tiltak er søppel. Elevene bør først og fremst lære seg å regne, og så kan de tre-fire fra hvert kull som kommer til å få bruk for noe slikt heller lære seg det når behovet dukker opp.

Jeg er egentlig såpass engasjert i denne typen saker at jeg kanskje burde bli lærer likevel. Men inntil videre får jeg vel være fornøyd med å bruke kritt og tavle når jeg underviser innføringskurset mitt i matte.

-Tor Nordam
Ragnhild likes this

Comments

Anne Berit,  14.09.08 23:40

Jeg er konservativ og gammeldags...har lagt ned forbud mot pc i fysikk og delvis i matte inntil videre... Jeg er lei av at de ikke kan regne... Tror du vi får bruke spanskrør igjen?

Forresten, vi har ikke råd til å reformere skolen hvert fjerde år, full ny reform blir ca hvert 12-13år mens vi kan reformere reformen flere ganger i året!

Tore,  15.09.08 03:39

Det fine med å ha datamaskin i skolen er jo at når man har en kjedelig time, som for mange er alle sammen, kan man jo bare spille minesveiper eller henge på msn eller wow, eller hva nå enn ungdommen driver med nå til dags.

Skal bli interessant å se om disse tallene på hvor flinke elevene er synker etter noen år med data i skolen.

I min ungdom, da hadde vi penn og papir, som vi skrev på!

Camilla,  15.09.08 21:24

Jeg har ingenting imot å bruke penger på å løse problemer, men da i så fall på lærerlønninger -- hvis det blir attraktivt nok å bli lærer får man færre elever per lærer og mer oppmerksomhet per elev, og da blir det enklere å lære/undervise med én gang, vil jeg tro. Teknologi, derimot, er overvurdert; og denne idéen om at hver elev skal sitte med hver sin datamaskin i tide og utide gjør at jeg vegrer meg for å vurdere å bli lærer -- og jeg pleide å ha lyst til det.

Anne Berit,  16.09.08 00:03

Vi har visst tatt fra elevene papiret og blyanten (det har de ofte ikke), drodling er ut og pc er inn. Når man drodlet så hadde man i det minste oppmerksomheten delvis tilstedet i rommet, når man spiller diverse spill så er man mer "i" spillet enn i virkeligheten. Jeg har flere ganger hørt utrop som helt tydlig ikke har noe med undervisningen å gjøre.
F.eks om jeg er heldig har jeg denne situasjonen:
Meg: " I dag begynner vi med lekseprøve. "
Respons: " YES! hahahahahaha........... Sa du noe? "

Anders K.,  16.09.08 10:41

Og da mener jeg naturligvis ikke juling, men jeg tror man bør ha respekt for læreren hvis man skal lære noe som helst.

På min barne- og ungdomsskole var juling ganske vanlig, i alle fall fram til gamlerektoren sluttet, omkring 1995 (Asgeir Dragesæt het han forøvrig, om noen lurer på det). Og de som fikk mest juling var konsekvent de som lærte minst. Nå vet jeg at du ikke mente fysisk juling her, men mange blander sammen respekt, som er fruktbart, og frykt, som er ødeleggende. Det blir en sånn korttenkt Carl I. Hagen-løsning. For å si det sånn, jeg har den dag i dag ikke så mye respekt for Asgeir Dragesæt.

For øvrig er det alt for mye datamaskiner på skolen. Det kan begrunnes med at enkelte ikke har råd til datamaskin hjemme og kan gå glipp av viktig kompetanse. Dette er et godt poeng. Men det må da være både billigere og mer effektivt å hjelpe dette mindretallet separat. Klart det ser bra ut på læreplanen at alle tolvåringer skal lære seg å opprette dokumenter i Windows, men så snart de har fri løper de hjem og setter opp linux-servere uansett.

B,  16.09.08 11:28

Å være rektor og hete Dragesæt er jo uansett en vinnende kombinasjon.
Har noen laget en bok om etternavn og jobb som sammenfaller på den måten?
Baker Brødheim, Politimester Røv, Revisor Svinnseth etc...
Hvis det finnes en sånn bok er jeg sikker på at du har den Anders..

Eivind,  16.09.08 20:55

Hmm.. Jeg er avventende. Jeg tror ikke at det er riktig å jamføre minnene fra vår generasjons IT-undervisning med det som datamaskiner i skolen faktisk kan brukes til. Jeg tror ikke at hovedpoenget med å bruke datamaskiner i opplæring er for å opprette dokumenter i Windows, det blir for korttenkt.

Datamaskiner kan være, og har vist seg å være, et kraftig verktøy for opplæring og undervisning, og er i vinden som aldri før, også utenfor skolen. Eksempler er store bedrifters nye fokus på "serious gaming" eller "industrial gaming" for å lære opp ansatte.

I skolen må jo dette også kunne gå an å få til. Spill og/eller programvare basert på spillteknologi kan meget godt tenkes å brukes til å, for eksempel, lære barn å lese og skrive, men kanskje i mer sofistikerte utgaver enn de vi hadde i ungdomsskolen. Hva om dataprogrammene for eksempel kan analysere seg fram til elevens svakheter, hva han gjør feil, og dermed kunne hjelpe læreren, eller eleven selv å finne løsninger på problemene?

I videregående kan man jo også se for seg lignende løsninger. Spesialiserte matteprogrammer med tilgang til databaser med informasjon vedrørende emnene som står på elevenes timeplan. FAQs, direktekontakt med lærere/forelesere, statistikker over elevenes kunnskapsnivå, etc. Det er garantert mange muligheter her som jeg ikke kan kommer på i farta.

Datamaskinenes styrke er rask, effektiv og oversiktelig oppstilling av store mengder datamengder, og dette bør da vel kunne brukes som et verktøy i skolen? Det vil antakelig antakelig ikke være en erstatning for de tradisjonelle læremidlene, ihvertfall ikke ennå, men som et supplement til disse mener jeg det bør finnes muligheter.

Anders K.,  17.09.08 09:24

Nei, jeg har ikke den boken. Men jeg hadde engang et abonnement på Klassekampen, som jeg ble lei av fordi klipp-spalten deres utelukkende handlet om slike ting, og aldri om artige trykkfeil og slikt som klipp-spalter skal handle om. Det var ganske dårlige ting og, som for eksempel en jeger som het Bjørn til fornavn. Ikke særlig revolusjonerende.

Anne Berit,  17.09.08 20:02

@Eivind
Jeg antar du sikter til fremtiden? Skolene i Norge i dag har nok ikke råd til denslags sofistikerte løsninger. De "avanserte" databasene vi bruker er LMS som Fronter og ItsLearning. Samtidig trenger vi i så fall flere nye lærere som er mer bevandret i datamaskinenes hemmeligheter, ut over at det er et greit verktøy for stilskriving og oppslag i digitale ordbøker.

Eivind,  19.09.08 14:20

Ja, jo, forsåvidt så gjør jeg vel det. Poenget mitt var vel bare noe sånt som at det blir feil å avskrive datamaskiner som et nyttig verktøy for læring i skolen. Men jeg har forsåvidt ikke noe greie på hvordan tilstandene faktisk er i den norske skolen i dag.

Tor,  19.09.08 14:57

La meg innvende at jeg heller avfeier ikke datamaskiner som et nyttig verktøy. Jeg sier bare at de kan ikke fullstendig erstatte god gammeldags læring.

Anne Berit,  21.09.08 14:07

Regner med vi kan være enige om at man må lære å skrive før man tar i bruk pc til å skrive stil og man må lære å regne før man tar i bruk pc til regning? Jeg har vært borti flere som godt kan fortelle meg hvordan man finner nullpunktene til f.eks. x^2-4 ved å bruke dataprogrammer, men de kan ikke fortelle meg hvordan man gjør det ved god gammeldags regning...

Eivind,  21.09.08 17:10

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/09/19/547340.html