Most recent comments
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 11 months, 2 weeks
Jogging og blogging
Are, 1 year, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2016
Are, 1 year, 11 months
Reading in dark times
Are, 2 years
Moldejazz 2016
Camilla, 2 years, 4 months
Dørskilt
Karoline, 2 years, 5 months
Halifax
Tor, 2 years, 5 months
Sony Smartwatch 3 review
Tor, 2 years, 6 months
Numerikk, takk
Tor, 2 years, 6 months
Topp tur
Camilla, 2 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 2 weeks
Five years ago
Endelig \(\LaTeX\)-støtte
Tor
Controls
Register

Pygame

Her en dag oppdaget jeg ved et uhell at det er en smal sak å lage spill i python, da jeg spurte en data-mann jeg kjenner om han kunne anbefale et bibliotek for lettvint og rask visualisering av dynamiske data. Han nevnte et som heter sdl, eller Simple Directmedia Layer, og la til at det antagelig har python-bindinger (siden alt i hele verden har python-bindinger). Jeg sjekket, og fant ut at det finnes et python-bibliotek som heter pygame, som baserer seg på sdl for å tegne ting.

Jeg ble naturligvis straks langt mer interessert i pygame enn i det jeg opprinnelig lurte på, og etter et par timer hadde jeg greid å hacke sammen et lite bilspill. Det er naturligvis nokså primitivt, det er bare en liten bil som beveger seg rundt på en hvit bakgrunn, og den kan bare kjøre i de fire piltastretningene, men det har også avanserte features som for eksempel at bilen peker den retningen den kjører. Dette spillet krevde beskjedne 73 linjer kode, og gikk som sagt forholdsvis kjapt å lage, så jeg føler at her ligger det et stort potensiale.

Pygame skal angivelig også kunne brukes til å lage 3D-spill, men det høres ut som mye stress, og det er min bestemte mening at man bør holde seg til 2D om man ikke greier å få ting til å se pent ut i 3D. Jeg føler dessuten også at spill som The Legend of Zelda: A Link to the Past, Chrono Trigger og Secret of Mana i grunnen er så teknisk avanserte som et spill behøver å være, og at verden hadde vært et minst like bra sted om folk hadde konsentrert seg om å lage store spill med gode historier heller enn fjong grafikk.

Jeg har derfor gjort det til min ambisjon å lage et spill av omtrent samme type som Secret of Mana, men mye lengre, med flere hemmelige ting, og, ikke minst, Solar Magic*. Det kommer naturligvis ikke til å skje med det første, side jeg har viktigere ting som haster mer å ta meg til, men jeg tror definitivt at å lage et spill havner høyt opp på listen min over ting jeg skal gjøre om jeg plutselig får for mye fritid. Og om noen føler for å være med er det bare å si fra.

*I Secret of Mana finnes det en meny med oversikt over magi. Denne menyen har åtte bokser, men man får bare sju magier. Dette har ført til spekulasjoner om at det finnes en ekstra, skjult magi, som angivelig skulle hete Solar Magic. Dette er dessverre bare en Urban Legend of Zelda.
Camilla, Matteus, Jørgen likes this

Comments

Camilla,  19.06.12 12:52

Jeg har drevet og spilt Chrono Trigger i det siste, og det er virkelig veldig fint med spill som har lange og kompliserte plot. Jeg vil at spillet du lager skal ha valgmuligheter a la å sloss mot Magus eller ta ham med på laget. Og tidsreiser! Og du må huske å raskt legge inn noe som gjør at man ikke må gå og gå og gå overalt.
Tor likes this
Tor,  19.06.12 19:05

Jeg liker spill der du ikke kan få alt på én gjennomspilling. Som i Final Fantasy III (tror jeg) der du kan velge mellom Ragnarok-magien eller Ragnarok-sverdet.
Category
Technology
Tags
python
programmering
Pygame
Views
2374